Det har länge varit känt att kaffe inte bara är gott, utan att det även kan vara bra för hälsan. I måttliga mängder har det svarta guldet visat sig ha många positiva hälsoaspekter: studier visar bland annat att kaffedrickare har färre hjärt- och kärlsjukdomar än de som inte dricker kaffe.
Vad som dock är mindre känt är att kafferaster och fikastunder även har visat sig vara bra för företagets lönsamhet. I en undersökning gjord av det amerikanska läkemedelsföretaget Merck Sharp & Dohme ersatte man små, utspridda kaffeautomater med ett fåtal större och satte dem mitt i kontorslandskapen. Resultatet blev att företagets försäljningen ökade med hela 20 procent! På liknande sätt testade Bank of America att införa gemensamma fikaraster på ett callcenter som haft problem med utbrändhet och hög personalomsättning. När personalen fick en chans att prata av sig och hämta nya krafter under fikan blev säljsamtalen kortare, stressen lägre och produktiviteten ökade med 10 procent.
Fikans roll i jobbvardagen
När de kontorsarbetande svenskarna sakta men säkert rör sig tillbaka till arbetsplatsen är det mycket som ska falla på plats igen. Rutiner ska väckas till liv och återupptas efter en längre tids hemarbete. Kanske är du en av dem som känner att det är en förvånansvärt lång startsträcka för att ”komma in” arbetsplatsen igen? Glöm då inte att fikastunden är ett viktigt inslag i arbetslivet!
Fikan är inte bara ett sätt att komma in i gamla rutiner igen; det stärker även sammanhållningen på arbetsplatsen. En informell, avslappnad kafferast är ett tillfälle för dem som vill vara mer personliga med sina kollegor att få utlopp för det – en aspekt av arbetslivet som i mångt och mycket har försvunnit under pandemin. Det är också ett tillfälle att mötas över jobb-, team- och avdelningsgränser.
3 sätt att ta tillvara på fikans potential på jobbet
1. Fika som ett stående inslag
Ibland kommer inte fikastunder naturligt. Då är det upp till dig som ledare och chef se till att skapa sådana tillfällen. Genom att initiera fikastunder, och kanske till och med göra dem till en stående punkt varje vecka, skapar du ett utrymme för dina medarbetare att umgås kravlöst och utbyta erfarenheter. Se därför till att prioritera dessa små stunder, speciellt i tider när många försöker hitta tillbaka till gamla jobbmönster.
2. Fika som onboarding
En viktig del i att introducera nya rekryteringar är att hjälpa dem in i arbetsplatsens sociala miljö. Här kan fikan fungera som ett perfekt verktyg för onboarding, till exempel genom att be den nyanställde planera in ”en kaffe” med sina nya kollegor. Syftet med detta är att skapa en avslappnad miljö där den som redan arbetat på företaget ett tag kan berätta mer om sin roll, sina ansvarsområden och även lite om sig själv. Om den nyanställde får planera in dessa fikastunder själv ger det dessutom hen en tydlig arbetsuppgift under de första röriga veckorna.
3. Fika som digital kaffestund
Det hybrida arbetslivet har blivit the new normal. När vissa jobbar hemifrån och andra är på kontoret är det lätt att den som jobbar på distans missar de informella delarna av arbetet, som just fikastunder. Här kan du som chef föregå med gott exempel och visa att en fika även går att ta digitalt. Genom att checka in en snabbis med hemmajobbarna över ett informellt videosamtal visar du att man på den här arbetsplatsen värdesätter återhämtning – något som lätt stryker på foten när man jobbar hemifrån.
Visste du att Jefferson Wells gör fler än 5000 tillsättningar varje år? Läs mer om om här!