Att gå på jobbintervju kan vara nervöst – speciellt om det är drömjobbet som står på spel. Istället för att visa vem man är så är det lätt hänt att man istället blir opersonlig och drar till med klyschiga egenskaper som man tänker att arbetsgivaren vill höra. Vi har kartlagt de fem vanligaste klyschorna som sägs på intervjuer, och ger tips på hur du kan formulera dig istället.
1. ”Min största svaghet är att jag bryr mig för mycket”
Att svara med en positiv egenskap på frågan om ens svagheter antyder att man är oärlig. Alla människor har sina svagheter, så var ärlig om rekryteraren frågar dig om dina. Formulera det istället som att du är medveten om den här mindre bra egenskapen och att det är något du aktivt jobbar på.
2. ”Jag presterar som bäst när jag är stressad”
Att kunna hantera stress är en god egenskap. Att drivas av att jobba under press är däremot en röd flagga – dels för att det oftast inte stämmer, men också för att det är ohållbart i längden. Ge istället exempel på situationer där du varit bra på att hantera dina arbetsuppgifter trots stressiga förhållanden. På så sätt konkretiserar du på vilket sätt du är en god stresshanterare, utan att vara opersonlig.
3. ”Jag gillar att ha många bollar i luften”
Ett väldigt vanlig uttalande är att man gillar att ha många bollar i luften. Tanken är här att visa på att man trivs med att jobba med flera olika projekt samtidigt – så säg det istället. För att särskilja dig från andra kandidater kan du med fördel passa på att ge exempel på hur du klarat av det på tidigare jobb.
4. ”Jag är en perfektionist”
Vill du förmedla att du är en perfektionist? Gör det med andra ord, till exempel genom att säga att du är detaljorienterad. Ge personliga exempel på när du har varit det och vad det har bidragit till. Kanske beskriver dina tidigare kollegor dig som en noggrann person med öga för detaljer?
5. ”Jag är väldigt lättlärd”
En egenskap som många arbetsgivare uppskattar är förmågan att lära sig saker snabbt. Att säga att man är lättlärd är dock ett rätt generellt sätt att uttrycka det på. Berätta istället om ett tillfälle när du inte haft tillräckligt mycket kompetens inom något och ge sedan exempel på hur du gick tillväga för att öka din kunskap och förståelse inom fältet.