Carl-Henric Möller är konsultchef på Jefferson Wells med översikt av flera olika fält. Han ser en markant ökning av uppdrag inom kommunikationsbranschen just nu, där det kommer in många förfrågningar från intressanta bolag med en stor bredd inom uppdragen.
Det som utmärker många av dagens kommunikatörer är att många prioriterar ett intressant uppdrag över en långsiktig tjänst, enligt honom.
– Det som är spännande med kandidater inom kommunikation är att många vill jobba uppdragsbaserat. Man tar alltså inte alltid långsiktiga roller, utan man söker sig gärna till kortsiktiga uppdrag som känns intressanta och givande för kandidaten i fråga. Sedan är det viktigt vilket företag man jobbar för, då många kommunikatörer vill kunna stå för bolagets varumärke och mål, säger Carl-Henric.
Digital kunskap avgörande
En så populär bransch som kommunikationsbranschen innebär större konkurrens om tjänsterna. Så hur landar man ett jobb inom kommunikation på dagens marknad egentligen? Det må låta självklart, men enligt Carl-Henric är kunskap om digitala kanaler oumbärlig för dagens kommunikatörer.
– Idag är det väldigt viktigt att man hänger med i digitaliseringen och har kunskap och erfarenhet av att jobba med sociala medier. Tidigare har digitala kanaler enbart varit ett komplement till marknadsplaner, men nu spelar de en betydligt större och viktigare roll. Allt fler kunder efterfrågar den här typen av kompetens och vi ser att den finns framförallt hos de som är rätt nya på marknaden, säger han.
Offentlig sektor är ett av områdena där efterfrågan på kommunikatörer har ökat, enligt Carl-Henric.
– Vi ser framförallt en stor ökning inom statliga verksamheter och kommuner. Där finns det massvis med uppdrag, både korta och långsiktiga, för kommunikationskandidater att välja mellan, säger han.
Ljus framtid för generalisten
Vissa branscher kräver specialistkompetenser, medan det i andra branscher kan vara bättre att ha en bred grund att stå på. Carl-Henric är övertygad om att dagens kommunikatör bör ha breda kunskaper om kommunikationsarbetet.
– Mina bästa tips till dig som arbetssökande kommunikatör är att visa att du är lyhörd, flexibel och har lätt att lära dig nya saker. Dessa egenskaper är viktiga att ha som kommunikatör. Sedan rekommenderar jag att man strävar efter att vara en generalist med kunskap inom olika delar av kommunikationsarbetet, då många bolag söker kandidater som har en bred kompetens, avslutar han.
Letar du jobb inom marknad och försäljning? Se våra lediga jobb här.