Lojala medarbetare som har arbetat för samma företag i många år är ovärderliga för en arbetsgivare. Det är ofta de personerna som bär företagets samlade kunskap i sin osynliga ryggsäck. Därför är det vanligt att de också får nya roller inom företaget, bara de visar vad de vill.
Här kommer några tips på dig som vill utvecklas inom företaget du arbetar på.
Tänk igenom vad du vill
Börja med att formulera vad du vill med din karriär och vad nästa steg bör vara. Vill du ansöka om utlandstjänst, byta avdelning eller prova en ny roll?
Prata med din chef
Förklara för din chef att du trivs på arbetsplatsen och vill utvecklas för att bli en bättre tillgång för företaget. Troligtvis uppskattar din chef initiativet eftersom utvecklingen kommer gynna dina prestationer i jobbet.
Knyt kontakter
Sök dig till branschnätverk för att knyta kontakter och få tips om workshops eller kurser som kan hjälpa dig framåt. Sociala medier som LinkedIn och Facebook är utmärkta plattformar att använda sig av för den här typen av nätverkande, så se till att vara aktiv på dessa.
Skaffa en mentor
Hitta någon du kan diskutera dina mål och bolla dina tankar med. Det kan vara en karriärcoach eller en mentor som själv gått igenom den process du befinner dig i. Sök i din bekantskapskrets och var inte rädd för att kontakta den du är intresserad av att prata med.
Utbilda dig
Gå en kurs för att bredda eller fördjupa dina kunskaper. Kanske finns lämpliga kurser på universitet eller folkhögskolan, eller så har företaget du jobbar på interna utbildningar. Be om att få göra studiebesök på företagets olika avdelningar för att se vad andra roller innebär.