Utan att ha statistiskt underlag vågar vi påstå att meningen ”berätta mer om dig själv” dyker upp under nästan alla arbetsintervjuer. Trots att vi hört den så många gånger, kan den ändå vara svår att svara på. Som tur är kan du förbereda dig med vår guide så att du ge ett riktigt bra svar på frågan. En enkel regel för hur du ska svara är att utgå från den här strukturen:
Nutid – Innebär att du ska berätta övergripande om din nuvarande roll och eventuellt en nyligen genomförd stor prestation.
Dåtid – Berätta om hur du hamnat där du är och beskriv några tidigare erfarenheter som är relevanta för jobbet och företaget som du ansöker hos.
Framtiden – Berätta även vad du vill göra härnäst och varför du är intresserad av just det här jobbet.
6 konkreta tips
1. Koppla ditt svar till arbetsrollen och företaget
Ha koll på beskrivningen av arbetsrollen, läs på om företaget och klura ut hur du tydligt kan koppla det till dig själv och varför du är intresserad av jobbet. Här har du din bästa chans att tydligt berätta om dina egna mål som samtidigt ska uppfylla och ligga i linje med företagets mål.
2. Håll svaret professionellt med en touch av passion
Det är alltid säkrast att hålla svaret professionellt då den som intervjuar troligtvis ställer frågan för att ta reda på hur relevant du är för arbetsrollen och företaget. I de flesta fall bör du alltså undvika familjen och hobbys, dock ska detta inte hindra dig från att berätta varför du har passion för arbetet och företaget i fråga vilket kan resultera i en mer personlig vinkel.
3. Svara kortfattat
Vad du än gör, slösa inte tiden på att berätta varenda detalj i din karriär. Den här situationen ger nämligen en hint om hur du fungerar socialt och hur du kommer att prata med kollegor, chefer och på möten framöver. Ingen gillar en snackpåse.
4. Öva (men memorera inte)
Du vill inte testa ditt svar för första gången på den faktiska intervjun, öva innan. Tänk igenom vad du vill ha sagt och öva på det högt. Svaret ska dock inte låta för inövat, det måste fortfarande låta genuint.
5. Anpassa svaret
Anpassa dina svar utifrån vem du pratar med. Om du blir intervjuad av en rekryterare bör svaret till exempel vara lite mer övergripande. Om du däremot pratar med en avdelningschef kan svaret vara med specifikt och detaljfokuserat.
6. Håll dig positiv
Här ska du ge dem ett första positivt intryck och först senare under intervjun kan du eventuellt förklara anledningen till ditt jobbsökande om det efterfrågas. Kom ihåg att undvika snacka skit om din nuvarande eller gamla arbetsgivare.
Vill du kika på vilka jobb som finns ute på jobbmarknaden? Du hittar dem här!