Ekonomiansvarig

  •  posted: 07/11/2025
  •  roma-no-of-positions: 1
  •  form-of-employment: Rekrytering till företag
  •  apply-by: roma-to-be-applied

Trivs du med att arbeta med ekonomi från ax till limpa och vara en garant för god ekonomistyrning? Vill du ha en roll där du, utöver att arbeta med hela ekonomiflödet, också får vara involverad i frågor som rör verksamhetens olika delar och vara ett viktigt stöd till ledningen i det dagliga arbetet?

header-funct-public

IKEM - Innovations- och kemiindustrierna i Sverige - söker en ekonomiansvarig då vår nuvarande kommer gå i pension.

Om rollen

Som ekonomiansvarig hos oss är du ensamt ansvarig för ekonomifunktionen och dess utveckling. Du driver arbetet självständigt, men i nära samarbete med ledning och övriga kollegor i organisationen. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter omfattar:

  • Löpande bokföring och redovisning
  • Avstämningar av balanskonton och analys av resultaträkning
  • Upprättande av resultat- och balansräkningar
  • Bokslutsarbete och årsredovisningar
  • Moms- och skattedeklarationer
  • Budgetarbete och ekonomisk uppföljning
  • Periodiska rapporter till arbetsutskott och styrelse
  • Hantering av ekonomiska styrdokument och rutiner
  • Kontakt med leverantörer
  • Kontroll av löneunderlag, utlägg och tidrapporter (löneadministrationen hanteras av extern part)
  • Uppföljning av kostnadsställen i samarbete med ansvariga i organisationen
  • Stöd till övriga medarbetare vid behov

Utöver det ekonomiska arbetet kommer du att vara delaktig i frågor kopplade till IT, HR, lokaler liksom olika typer av administrativa projekt. Rollen passar dig som trivs med att ha många kontaktytor och som gärna är involverad i flera delar av organisationen.

Som ekonomiansvarig är du placerad på huvudkontoret i centrala Stockholm, där cirka 30 personer arbetar, och rapporterar direkt till VD.

Erfarenhet

Vi söker dig som har flerårig erfarenhet som ekonomiansvarig och som trivs i en roll där du både får arbeta strategiskt och operativt. Har du tidigare arbetat i en medlemsorganisation ser vi det som meriterande. Du har en god teoretisk grund inom ekonomi och redovisning, gärna från universitet eller högskola, men vi värdesätter erfarenhet minst lika högt. Du är van att arbeta i olika ekonomisystem och Excel. Vi arbetar i Xledger, så den erfarenheten är självklart lite extra intressant för oss.

Vi söker dig som har helhetssyn på redovisning, bokslut och ekonomistyrning, och som kombinerar detta med förmåga och intresse för att stötta organisationen i dessa frågor.

Personliga egenskaper

För att trivas och lyckas i den här rollen ser vi att du är en strukturerad och noggrann person med en god förmåga att planera och prioritera ditt arbete. Du är van vid att arbeta självständigt och har förmågan att styra och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt.

Vi värdesätter att du är en prestigelös lagspelare som trivs med att samarbeta och bidra till organisationens framgång. Dessutom har du ett intresse för att utveckla ekonomistyrningen och på så sätt bidra till effektiva arbetsprocesser.

Har du en positiv inställning, är öppen och serviceinriktad kommer du trivas hos oss!

Om IKEM

IKEM är bransch- och arbetsgivarorganisationen för Sveriges innovations- och kemiföretag. Våra cirka 1 200 medlemsföretag verkar inom allt från kemi- och plastindustri till läkemedelstillverkning, återvinning och bioteknik - med kemi i vid bemärkelse som gemensam nämnare. Vi tecknar kollektivavtal, erbjuder kvalificerad rådgivning och driver viktiga frågor för att stärka medlemsföretagens konkurrenskraft och innovationsförmåga. Tillsammans står våra medlemmar för en femtedel av industrins omsättning, en fjärdedel av Sveriges varuexport och sysselsätter över 70 000 personer.

Ansökan och kontakt

I den här rekryteringen samarbetar IKEM med Jefferson Wells. Vid frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Malin Magnusson på 076 - 780 68 64. Sista ansökningsdag är 28 november 2025.

Välkommen med din ansökan!

job-detail-footer
Stockholm

Om du har tekniska problem med din ansökan eller ditt konto hos Jefferson Wells, vänligen kontakta vår support:
0771-55 99 20
[email protected]
Vi har öppet helgfria vardagar 07:00-18:00.
På vår sida med Vanliga frågor hittar du många svar, och även en steg-för-steg-beskrivning av hur du söker jobb på vår hemsida.